Słownik dostępności
Niepełnosprawność:
- Chorujący psychicznie
- Głuchoniewidomi
- Głusi
- Niewidomi
- Osoby z NI
- Ruchowcy
- Słabosłyszący
- Słabowidzący
Dostępność:
-
A - poziom dostępności
A - jeden z dostępności według WCAG. Poziom podstawowy, dający możliwość skorzystania z serwisu przez większość użytkowników.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
A11Y
Skrót określający dostępność do serwisów internetowych lub technologii informacyjno-komunikacyjnymi.
-
AA - poziom dostępności
AA- jeden z dostępności według WCAG. Poziom średni, dający możliwość skorzystania z serwisu, bez większych problemów, przez większość użytkowników.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
AAA - poziom dostępności
AAA- jeden z dostępności według WCAG. Poziom zaawansowany, zapewniający możliwość skorzystania z serwisu, przez większość użytkowników w sposób przyjazny i komfortowy.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Alfabet Lorma
System kreślenia linii lub stawiania punktów na dłoni odpowiadających poszczególnym literom alfabetu. Służy do przekazywania części komunikatów osobie głuchoniewidomej. Tłumacz-przewodnik wskazuje na dłoni osoby, której tłumaczy kolejne litery wyrazu.
-
Deklaracja dostępności
Jest to dokument zawierający informacje określone w ustawie o dostępności cyfrowej, który powinien zostać sporządzony wg wzoru Ministerstwa Cyfryzacji, odnoszące się do konkretnej strony podmiotu publicznego lub aplikacji mobilnej.
Niepełnosprawność:
- Chorujący psychicznie
- Głuchoniewidomi
- Głusi
- Niewidomi
- Osoby z NI
- Ruchowcy
- Słabosłyszący
- Słabowidzący
Dostępność:
-
Dostęp alternatywny
to takie działania i rozwiązania organizacyjne, które zapewnią osobie ze szczególnymi potrzebami dostęp do budynku, ale nie w sposób samodzielny lub na zasadzie równości z innymi osobami (potrzebna pomoc innej osoby), albo które nie zapewniają dostępu do budynku podmiotu publicznego, ale umożliwiają skorzystanie z usług publicznych w inny sposób (np. online).
Niepełnosprawność:
- Chorujący psychicznie
- Głuchoniewidomi
- Głusi
- Niewidomi
- Osoby z NI
- Ruchowcy
- Słabosłyszący
- Słabowidzący
Dostępność:
-
Elastyczność użycia
Jedna z zasad uniwersalnego projektowania wskazująca, iż użycie powinno być udostępnione możliwie najszerszej grupie użytkowników.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Hardware
Są to wszystkie elementy, które wchodzą w skład budowy komputera wraz ze wszelkimi podłączonymi do niego peryferiami.
-
Identyczne zastosowanie
Jedna z zasad uniwersalnego projektowania wskazująca wprowadzanie rozwiązań bez skoncentrowania na jakimś rodzaju niepełnosprawności. Identyczne zastosowanie ma na celu zastosowania jednego rozwiązania, które będzie użytkowane przez każdego użytkownika (osobę starszą, dziecko, osobę niepełnosprawną na wózku, matkę z wózkiem dziecięcym, itd.)
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Niski poziom wysiłku fizycznego
Jedna z zasad projektowania uniwersalnego. Proponowane rozwiązanie powinno być możliwe do użycia bez dużego nakładu siły.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Osoby ze szczególnymi potrzebami
Osoby starsze, osoby z niepełnosprawnością lub inne osoby mające trwale lub czasowo naruszoną sprawność w zakresie mobilności czy percepcji (np. ludzie poruszający się przy pomocy kul, protez, wózków, słabi, chorujący, niesłyszący, niedowidzący, z trudnościami manualnymi i poznawczymi, osoby z wózkiem dziecięcym, z ciężkim bagażem itp).
Niepełnosprawność:
- Chorujący psychicznie
- Głuchoniewidomi
- Głusi
- Niewidomi
- Osoby z NI
- Ruchowcy
- Słabosłyszący
- Słabowidzący
Dostępność:
-
parsowanie
sposób w jaki przeglądarka wyświetla stronę internetową
Niepełnosprawność:
- Chorujący psychicznie
- Głuchoniewidomi
- Głusi
- Niewidomi
- Osoby z NI
- Ruchowcy
- Słabosłyszący
- Słabowidzący
Dostępność:
-
POUR
4 zasady opisujące dostępność funkcjonalną w kategoriach: dostrzegalna, funkcjonalna, zrozumiała i solidna. Opracowane celem opisania dostępności sieci. Proponowana technologia musi być również wspomagająca.
Dostrzegalny (Perceivable) - możliwość identyfikacji treści i elementów interfejsu za pomocą zmysłów użytkownika. Przekłada się to na możliwość postrzegania systemu za pomocą odbioru wizualnego, dźwiękowego czy dotykowego.
Wykonalny (Operable) -możliwość użycia elementów sterujących, nawigujących, zarówno manualnych jak i głosowych do obsługi interfejsu.
Zrozumiale (Understandable) - możliwość zrozumienia treści oraz intuicyjna obsługa interfejsu.
Krzepki (Robust) - zgodne ze standardami i zaprojektowane do działania we wszystkich odpowiednich technologiach. Możliwość wyboru technologii wykorzystywanej do interakcji dokumentami multimedialnym, stronami www.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Projektowanie uniwersalne
określone w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych uniwersalne projektowanie jest podstawowym, domyślnym instrumentem realizacji dostępności. Termin ten odnosi się do rozwiązań, które są użyteczne dla wszystkich ludzi w jak największym zakresie, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznych zmian.
Niepełnosprawność:
- Chorujący psychicznie
- Głuchoniewidomi
- Głusi
- Niewidomi
- Osoby z NI
- Ruchowcy
- Słabosłyszący
- Słabowidzący
Dostępność:
-
Prosta i intuicyjna obsługa
Jedna z zasad projektowania uniwersalnego. Rozwiązanie, które jest proste, zrozumiałe - niwelujące skomplikowane, niezrozumiałe chaotyczne rozwiązania. Np. może to być instrukcja obrazkowa.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Racjonalne usprawnienia
Konieczne i stosowne modyfikacje lub adaptacje, niepociągające za sobą nieproporcjonalnych i niepotrzebnych utrudnień, które są niezbędne w określonych przypadkach dla zapewnienia osobom o szczególnych potrzebach możliwości korzystania z dóbr i usług.
Niepełnosprawność:
- Chorujący psychicznie
- Głuchoniewidomi
- Głusi
- Niewidomi
- Osoby z NI
- Ruchowcy
- Słabosłyszący
- Słabowidzący
Dostępność:
-
Software
Wszelkiego rodzaju oprogramowania komputerowe.
-
Uprzedzenie
Antyspołeczna postawa przejawiająca się odrzuceniem kogoś lub czegoś bez racjonalnych przesłanek, wcześniejszego doświadczenia z daną osobą czy sytuacją. Postawa niepoparta faktami, wyrażana na podstawie nieprawdziwych lub niekompletnych informacji.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Uprzedzenie dominatywne
Antyspołeczna postawa przejawiająca się pogardą oraz silnym przekonaniem o wyższości grupy z którą występuje utożsamienie nad grupą dyskryminowaną.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Użytkowni ekstremalny
To taki użytkownik, który potencjalnie może mieć największe trudności w skorzystaniu z budynku, chodnika, tramwaju czy strony internetowej.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
WCAG
Standard przygotowany przez konsorcjum W3C obejmujący opis kryteriów sukcesu, które trzeba spełnić żeby strona internetowa, aplikacja mobilina czy dokument był dostępny dla wszystkich. Nie opisuje wymagań dotyczących technologii tylko oczekiwane rezultaty.
Niepełnosprawność:
- Chorujący psychicznie
- Głuchoniewidomi
- Głusi
- Niewidomi
- Osoby z NI
- Ruchowcy
- Słabosłyszący
- Słabowidzący
Dostępność:
-
Wymiary i przestrzeń dla podejścia i użycia
Jedna z zasad projektowania uniwersalnego. Wymiary i przestrzeń dla podejścia i użycia przez każdego użytkownika danego obiektu czy transportu.
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Zauważalna informacja
Jedna z zasad projektowania uniwersalnego. Informacja, która ma dotrzeć do każdego odbiorcy niezależnie od niesprzyjających ku temu predyspozycji czy okoliczności (np. napisy, informacje głosowe, itp.)
Niepełnosprawność:
Dostępność:
-
Zintegrowane miejsca przesiadkowe
Miejsca, które umożliwiają sprawną i szybką zmianę środka transportu publicznego.
Niepełnosprawność:
Dostępność: